توسعه بازار صادرات زرشک/سایت انلاین زرشک
آنچه در این مقاله می خوانید ...
صادرات پودر زرشکتوسعه بازار صادرات زرشک و زیرساخت هاسود زعفران و عناب درجیب کشورهای دیگرتجربه ی تلخ بازار عناب
صادرات پودر زرشک
بازار صادرات زرشک را در حال حاضر کشورهای هدف عمده صادرات زرشک امارات است. ترکیه و عراق در سطح بعدی قرار میگیرند. زرشک ما از امارات به آلمان صادر میشود.
در حال حاضربهتر است که بتوانیم صادرات صنعتی این محصول را گسترش دهیم، از پودر زرشک در بازارهای جهانی برای صنایع آرایشی مورد استفاده قرار میگیرد و کشور امارات به عنوان مرکز صادرات مجدد آن است.
مصطفایی بیان میکند: در حال حاضر صادرات پودر زرشک به صورت فلهای حدود سه تا چهار دلار در هر ۲۰۰ گرم برای ما سودآوری دارد، اما همین محصول به صورت خام وقتی از امارات به کشورهای دیگر صادر میشود، به حدود ۱۰ دلار میرسد.
توسعه بازار صادرات زرشک و زیرساخت ها
مصطفایی می گوید: اولین مشکل سر راه توسعه صادرات زرشک، زیرساختهای اولیه آن است. زرشک کاران خراسان جنوبی برای معرفی و تبلیغ محصول خود در بازارهای جهانی مشکلات جدی دارند. به گفته مصطفایی کنسرسیوم زرشک ایجاد شده و برنامه ریزیهایی برای بازاریابی نیز صورت گرفته، با این حال هنوز معلوم نیست که این برنامه ریزیها پاسخگوی نیاز زرشک کاران خواهد بود یا نه.
عامل توسعه خوشه صنعتی خشکبار در خراسان جنوبی ،اقای مصطفایی راه حل اصلی برای توسعه صادرات زرشک را تقویت بازارهای موجود و کشف بازارهای جدید می داند و میگوید: در تلاشیم که خام فروشی را حذف کنیم. با بسته بندی کم هزینه زرشک، ارزش افزوده بالایی ایجاد میشود که میتواند بازار صادرات زرشک را به ایران اختصاص دهد.
سود زعفران و عناب درجیب کشورهای دیگر
مصطفایی میگوید: این برنامه ریزیها به عنوان یکی از اولین فعالیتهای دانش بنیان ما شناخته میشود که از طریق شبکههایی که در پروژه توسعه خوشه ایجاد شده، این محصولات را به مراکز تولیدی مستعد در استان معرفی میکنیم تا حجم تولید تکمیل شود.
او به مباحث فنی و آزمایشی نیز اشاره میکند و میگوید: در این صورت است که میتوانیم حجم تولید را به شکل قابل توجه افزایش دهیم.لازم به توضیح است که بی توجهی به محصولاتی مانند زعفران و عناب باعث شده که این روزها، با وجود اینکه ایران سرزمین این گیاهان شناخته شده، اما سود حاصل از فراوری و بازتولید آنها را کشورهای دیگری مانند امارات، اسپانیا، فرانسه و آلمان به دست آوردند. قطعا نگاه مسئولان به دانش بنیان کردن این محصولات کشاورزی و همچنین حمایت از آن ها، میتواند یکی از اولویتهای رونق تولید و توسعه بازار صادرات زرشک و عناب در کشورمان باشد.
تجربه ی تلخ بازار عناب
او از تجربه تلخی که درباره عناب، دیگر محصول استراتژیک این استان رخ داده، میگوید: نیازمند صنایع تبدیلی هستیم. اتفاقی که برای عناب در چین رخ داد این بود که تا چند هزار برابر ما به تولید عناب دست یافتند و ۹۰ درصد بازار را به خود اختصاص دادند. ما باید این فعالیتها را برای بازار صادرات زرشک مدنظر قرار دهیم تا آن را از دست ندهیم.