مجموعه سپیدارشرقی شما را به خرید بهترین محصولات خشکبار دعوت می نماید.
کافیست فرم زیر را پر کنید تا با شما تماس بگیریم.

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

زرشک دپو شده/بازار زرشک خراسان جنوبی

آنچه در این مقاله می خوانید ...

زرشک دپو شدهانباشت زرشک استان در آستانه فصل برداشتسطح زیر کشت زرشک
زرشک دپو شده

زرشک دپو شده

در حالی که این روزها بهره‌برداران بخش کشاورزی استان در آستانه برداشت زرشک امسال (تازه) هستند اما چندهزار تن از محصول سال قبل آنها در انبارها و بارگاه‌های زرشک دپو شده و مشتری ندارد در حالی که پیش‌بینی شده امسال ۲۱ هزار و ۹۰۰ تن محصول در استان برداشت شود.

بسیاری از کشاورزان و کارشناسان معتقدند هرچند بیماری کرونا متهم ردیف اول و مقصر اصلی بروز مشکل فروش نرفتن محصول زرشک در استان معرفی شده است اما علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد تا در شرایط خاص مانند اکنون که نه تنها ایران بلکه کل جهان با بیماری کرونا دست و پنجه نرم می‌کنند رکود ناشی از توقف صادرات از یکسو و کاهش قیمت‌ها از سوی دیگر زرشک‌کاران استان را با مشکل مواجه نکند.

اما چیزی که بیشتر بازار را تاثیر گذاشته، نگاه یک طرفه کشاورزان به خروجی بازار می باشد که فلان دلال زرشکی که یک سال زحمت کشیدیم را تازه بار کرد و برد ،با فلان قیمت فروخت و پول مفت به جیب زد. واقعیت ماجرا این چنین نیست.

هزینه تالار یا بارگاه،کارگر،حمل و نقل و هزینه های انبارداری یا سردخانه همراه هزینه های تمیز کردن و سورت کشی،بسته بندی همه و همه را کشاورز نمی بیند. این وسط  عده ای بخیال سود بیشتر متحمل ضرر می شوند، زرشک دپو شده در این تابستان کویر دچار آسیب می شود و رنگ و کیفیت محصول ریزش می کند، عدم فروش فقط زیان کشاورز را بیشتر میکند.

انباشت زرشک استان در آستانه فصل برداشت

محصول زرشک‌کاران خراسان جنوبی در حالی این روزها در انبارها مانده که فصل جدید برداشت نزدیک است و نبود فروش مناسب، نگرانی کشاورزان را در پی داشته است.

استان مرزی خراسان جنوبی دارای چند محصول راهبردی از جمله ۹۸ درصد زرشک بی‌دانه جهان و ایران است که هر سال بیش از ۳۸ هزار کشاورز در زمینه کاشت، داشت و برداشت این محصول فعال هستند و از این محل ارتزاق می‌کنند.

محصولی که علاوه بر تضمین اشتغال روستاییان، هر سال به بیش از ۳۰ کشور دنیا از جمله روسیه، آلمان، استرالیا، اتریش، هلند، امارات متحده عربی و آمریکا صادر می‌شود و در این زمینه نیاز به توجه ویژه دارد.

سطح زیر کشت زرشک

فروشگاه زرشک صادراتی

سطح زیرکشت محصول زرشک خراسان جنوبی ۱۷ هزار و ۶۴۳.۵ هکتار است که از این میزان ۵۱۲ هکتار به صورت دیم کشت شده و سال کذشته در مجموع ۲۰ هزار و ۹۰۰ تن محصول در استان تولید شد.

به گفته کارشناسان جهاد کشاورزی هر سال سطح زیر کشت این محصول به دلیل مقاوم و سازگار بودن آن با کم‌آبی و شرایط آب و هوایی استان در حال افزایش است در حالی که خام فروشی نیز کماکان مشکل عمده این محصول در استان خراسان جنوبی محسوب می‌شود.

این روزها از گوشه و کنار استان خراسان جنوبی به گوش می‌رسد حال زرشک‌کاران به دلیل زرشک دپو شده و فروش نرفتن محصول و کاهش ۵۰ درصدی قیمت آن نسبت به سال‌های قبل خوب نیست که یکی از دلایل آن شیوع ویروس کرونا است.

مجموعه سپیدارشرقی در خدمت کشاورزان برای حصول مشتری مورد نظر ایشان می باشد تا شاید کمک یا راهکاری برای  حل این مشکل باشد.کافیست تماس حاصل نمایید.

 

 

مجموعه سپیدارشرقی شما را به خرید بهترین محصولات خشکبار دعوت می نماید.
کافیست فرم زیر را پر کنید تا با شما تماس بگیریم.

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

سیده مریم عسکری

برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره روی دکمه زیر کلیک کنید.

مشاوره و فروش

0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!