مجموعه سپیدارشرقی شما را به خرید بهترین محصولات خشکبار دعوت می نماید.
کافیست فرم زیر را پر کنید تا با شما تماس بگیریم.

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

صادرات زرشک ایران/بازار خرید و فروش زرشک

آنچه در این مقاله می خوانید ...

صادرات زرشک ایرانطرح تحقیقاتی کشت زرشک سیاه
زرشک خراسان جنوبی

صادرات زرشک ایران

در جریان صادرات زرشک ایران باید توجه خاصی به نکات بهداشتی و استانداردهای بین‌المللی آن صورت گیرد، با چنین شرایطی ایران در بازار جهانی توان رقابت خواهد داشت، در غیر این صورت با خام‌فروشی، بی‌کیفیت و متنوع نبودن محصولات نمی‌توان در بازارهای جهانی موفق بود.

اروپایی‌ها شیفته زرشک ارگانیک ایران هستند .زرشکی که هم‌‌اکنون در ایران تولید می‌شود بدون استفاده از کود و سموم کشاورزی است و به صورت طبیعی و ارگانیک تولید می‌شود، همین امر سبب شده تا اروپایی‌ها شیفته محصولات تولیدی زرشک ایران باشند اما تنها کاری که باید صورت گیرد، تقویت امر بازاریابی و شناساندن محصولات تولیدی ایران به بازار جهانی است.

صادرات زرشک ایران

بیائیم روی برنامه صادرات زرشک ایران کارکنیم و روی این محصول برنامه ریزی کنیم. ، ایران واقعاً ظرفیت خوبی در این زمینه دارد.  من دیدم که ترکیه این محصول را به اسم زرشک پلو می­ فروشد و یک کلمه است که در دنیا جا افتاده است و یک سری از فرهنگ­ ها و مصرف آن مال ما است و حق ما است که ظرفیت­ های خیلی بیشتری از این بازار برای خودمان کسب کنیم و جایگاه­ های بهتری بگیریم.

از بین ۲۶۷ هزار تنی که در سال صادرات زرشک ایران داریم، ما فقط ۲۶۵ تن صادر می­ کنیم، یعنی یک هزارم دنیا ما صادرات می­ کنیم. پس محصول ما ظرفیت خیلی خوبی دارد و در تمام دنیا می­ توانیم آن را بفروشیم.

طرح تحقیقاتی کشت زرشک سیاه

جهادگران ستاد جهاد کارآفرینی با همکاری مرکز تحقیقات کشاورزی جهاد کشاورزی استان همدان با توجه به ارزش بالای زرشک سیاه از نظر ارز آوری ، خواص دارویی ، قیمت آن در بازار و میزان عرضه و تقاضا تصمیم به اجرای طرح بومی سازی درختچه زرشک سیاه در استان کرمانشاه گرفتند.

درخت زرشک سیاه به صورت طبیعی درختی کوهی بوده و در بسیاری از مناطق کوهستانی به ویژه استان کرمانشاه به صورت خود رو رشد می کند. صرفه اقتصادی کشت این گیاه از سال پنجم به بعد آغاز می شود. و به طور میانگین از هر درخت مقدار ۲۰ کیلوگرم زرشک برداشت می شود.

عمر تقریبی این گیاه هفتاد و پنج سال می باشد. و با توجه به نحوه و منطقه رشد به آب زیادی برای رشد احتیاج ندارد. با توجه به خود رو بودن این گیاه و در نتیجه میزان بسیار ناچیز تولید کشور (در مقایسه با زرشک قرمز) و همچنین ارزش بسیار بالای طبی آن ، قیمت هر کیلوگرم زرشک سیاه خشک شده حتی به یک میلیون تومان هم می رسد.

مرغوب ترین گونه زرشک سیاه کوهی صادراتی در استان کرمانشاه یافت می شود. قیمت زیاد میوه این درخت ، وجود مرغوب ترین گونه و نیاز آبی کم ، جهت کشت را می توان از عمده ترین دلایلی دانست که به فکر بومی سازی کشت این محصول انداخت.

صادرات زرشک ایران

 

به همین منظور طبق هماهنگی که بین جهادگران ستاد و کارشناسان خبره جهاد کشاورزی صورت گرفت. مقرر گردید که یک طرح پایلوت به منظور ارزیابی نحوه کشت درختچه زرشک سیاه در یکی از مناطق کرمانشاه به مرحله ی اجرا درآید.

از آنجایی که یکی از مهم ترین مسائل در تولید زرشک سیاه خشک کردن میوه ی آن می باشد چرا که امکان خشک کردن آن با شیوه های مرسوم موجود نیست. و از آنجایی که این امر به وسیله ی دستگاه های خشک کن بسیار گران قیمتی صورت می گیرد. و با توجه به تفاوت فاحش قیمت ما بین زرشک خشک و زرشک تر عملا نمی توان انتظار داشت که کاشت این محصول از بازده ای مناسب برخوردار شود.

و درنتیجه اکثر سود حاصل از فروش محصول به جیب سرمایه داران خواهد رفت و نه باغداران. به همین منظور مسئولیت نظارت و حمایت علمی چه در زمینه ی کشت و چه در زمینه ی خشک کردن (به شیوه ای راحت و بدون استفاده از دستگاه های خشک کن) بر عهده مرکز تحقیقات کشاورزی گذارده شده. برداشت از”ستاد جهاد کارآفرینی”

 

مجموعه سپیدارشرقی شما را به خرید بهترین محصولات خشکبار دعوت می نماید.
کافیست فرم زیر را پر کنید تا با شما تماس بگیریم.

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

سیده مریم عسکری

برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره روی دکمه زیر کلیک کنید.

مشاوره و فروش

0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!