مجموعه سپیدارشرقی شما را به خرید بهترین محصولات خشکبار دعوت می نماید.
کافیست فرم زیر را پر کنید تا با شما تماس بگیریم.

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

خرید تضمینی زرشک /بازارانلاین زرشک

آنچه در این مقاله می خوانید ...

خرید تضمینی زرشکخرید توافقی از جیب اتحادیه ها نه دولتدپوی زرشک کشاورزانبازار داخلیمشکلاتی که پابرجاست
رونق بازار زرشک

خرید تضمینی زرشک

یکی از زرشک کاران استان تنها راه کمک به همکاران خود را، خرید تضمینی زرشک دانست نه خرید توافقی آن و در ادامه افزود: زرشک پارسال همچنان روی دست کشاورز مانده. از طرف دیگر، هنوز برخی از کشاورزان به پول فروش زرشک توافقی خود از سال گذشته نرسیده‌اند. او معتقد است، در شرایط شیوع کرونا و از بین رفتن بازار مصرف و همچنین درگیری شدید استان با خشکسالی و با توجه به اینکه خراسان جنوبی تنهاترین استان تولید کننده زرشک کشور است، دولت حمایت خاصی از زرشک کاران نکرده است. همچنین، حمایت در خرید تضمینی زرشک هست نه در خرید توافقی.

توزیع انلاین زرشک

 

خرید توافقی از جیب اتحادیه ها نه دولت

این زرشک کار، همچنین خواستار ورود دولت در فصل برداشت شد و گفت : سال گذشته اتحادیه های تعاون روستایی زرشک را از طرف دولت بصورت توافقی خریداری کردند، ولی هنوز پولی به حسابشان واریز نشده و مسئولان اتحادیه ها مجبور به گرفتن وام برای پرداخت حق و حقوق کشاورزان شده‌اند و برخی هم هنوز پول کشاورزان را نپرداخته‌اند.

محمدی با بیان اینکه اصل مشخص نیست، دولت چه حمایتی از زرشک‌کاران می‌خواهد صورت دهد، افزود: باید برنامه‌ ریزی شود تا زرشک کار هم مانند زعفران کار در یک بازه زمانی ۲ ماهه به حق و حقوق خود برسد. یکی از زرشک کاران شهرستان با بیان اینکه دخل و خرج زرشک‌ کاران با هم هم‌ خوانی ندارد، گفت: بالا بودن هزینه کارگر، افزایش قیمت نهاده‌ های تولید مانند کود و… همچنین، از طرف دیگر پایین بودن قیمت زرشک، باعث شده کاشت زرشک برای کشاورز صرفه اقتصادی نداشته باشد.

 

توکلی با انتقاد از عدم حمایت دولت و مسئولان از زرشک‌کاران استان عنوان کرد: قیمت خرید توافقی زرشک هم اکثرا از قیمتی که دلالان پیشنهاد می دهند کمتر است. از طرف دیگر، همین زرشکی که کیلویی ۴۵ هزار تومان از کشاورز خریداری می شود، به قیمت کیلویی ۱۰دلار  (۲۵۰ هزار تومان) به کشورهای خارج صادر می شود و در این بین فقط کشاورز است که متضرر می شود.

دپوی زرشک کشاورزان

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی خراسان جنوبی هم با اشاره به افزایش قیمت نهاده های تولید، کود، بذر، سم و مکانیزاسیون کشاورزی طی دو سال گذشته و از سوی دیگر عدم افزایش قیمت زرشک عنوان نمود: با این وجود در مقاطعی شاهد کاهش شدید قیمت زرشک هم بوده‌ایم.

رومنجانی با اشاره به شیوع کرونا و عدم صادرات زرشک و یا صادرات اندک آن افزود: پایین بودن قیمت زرشک، کفاف هزینه‌ های تولید آن را هم نمی دهد.

وی با بیان اینکه خرید توافقی زرشک تا حدودی باعث ثبات قیمت این محصول می شود، ادامه داد: با این وجود بخش زیادی از زرشک کشاورزان در انبار ها و سرد خانه ها دپو شده است. وی با بیان اینکه هنوز بازار مصرف زرشک در کشور جایی برای خودش باز نکرده، افزود : فرآوری زرشک می‌ تواند، به اقتصاد کشاورزان و استان کمک نماید، ولی متاسفانه بجز در دو شهرستان در این حوزه، اتفاق خاصی نیفتاده است.

وی بیان کرد: زرشک به صورت خام از استان خارج می شود. همچنین، اگر ۵۰ تا ۶۰ درصد زرشک استان فرآوری شود ،بخش عمده مشکلات کشاورزان مرتغع خواهد شد.

 

مرکز خرید و فروش زرشک صادراتی

بازار داخلی

دبیر کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی بیرجند هم با اشاره به مشکلاتی که فروش زرشک را دچار خدشه کرده، فرمودند: شیوع کرونا و کاهش صادرات و از یک طرف، از بین رفتن بازار مصرف داخلی با بسته شدن تالارها و کاهش برگزاری مجالس از سوی دیگر، باعث شده زرشک‌ کاران در فروش محصولشان دچار مشکل شوند.

حسین خیریه با بیان اینکه به نظر می رسد امسال هم شرایط خوبی را برای فروش زرشک نداشته باشیم، افزود: فرآوری زرشک، به زرشک کاران استان کمک زیادی خواهد کرد ولی با توجه به حجم سرمایه گذاری که می‌ طلبد، تاکنون سرمایه گذاری در این حوزه بصورت عمده ورود پیدا نکرده است.

مشکلاتی که پابرجاست

وی با بیان اینکه هنوز برای امسال برنامه‌ای برای حمایت از زرشک کاران تعریف نشده و ظرف یک ماه آینده جلساتی در این حوزه برگزار و تصمیم گیری خواهد شد، ادامه داد: حمایت‌ هایی که تاکنون از زرشک‌ کاران شده کافی نبوده، چرا که شاهد دپوی این محصول به میزان زیادی هستیم.

معاون سازمان تعاون روستایی خراسان جنوبی هم با بیان اینکه سیاست‌ های جهاد کشاورزی برای حمایت از زرشک‌ کاران در سال جاری ابلاغ نشده است، گفت: سال گذشته خرید توافقی زرشک به خوبی صورت گرفت و مشکلی نداشتیم و امیدواریم امسال هم ادامه داشته باشد.

جعفری افزود: خرید توافقی در اختیار استان است ولی خرید تضمینی زرشک، جزو سیاست های کشور بشمار می رود.

وی از فرآوری به عنوان حلقه گم شده محصول زرشک در استان نام برد و ادامه داد: هنوز فرهنگ استفاده از زرشک در کشور جا نیفتاده و در سفره خانوار ایرانی جایی برای این محصول آنچنان که باید باز نشده است.

 

بازاربزرگ زرشک

مجموعه سپیدارشرقی شما را به خرید بهترین محصولات خشکبار دعوت می نماید.
کافیست فرم زیر را پر کنید تا با شما تماس بگیریم.

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

سیده مریم عسکری

برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره روی دکمه زیر کلیک کنید.

مشاوره و فروش

0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!