مجموعه سپیدارشرقی شما را به خرید بهترین محصولات خشکبار دعوت می نماید.
کافیست فرم زیر را پر کنید تا با شما تماس بگیریم.

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

بازار زرشک ایران و انواع زرشک/سایت فروش زرشک

آنچه در این مقاله می خوانید ...

بازار زرشک ایرانتعیین حاشیه بازار زرشکسهم عوامل بازاررسانی زرشک
زرشک قاین

بازار زرشک ایران

در بازار زرشک از نظر کیفیت و کمیت دو نوع مختلف از زرشک معروف بوده و با توجه به نوع آن ارزش گذاری می شود. در زیر به ترتیب کیفت وارزش اسمی هریک از انواع زرشک در بازار داخلی آمده است.

۱-زرشک معمولی معروف به زرشک دانه اناری

بعد از جداسازی زرشک از درختچه و خرمن کردن آن بلافاصله نسبت به خشک کردن زیر نور مستقیم خورشید و تمیز کردن آن مبادرت می شود و به دلیل زود خشک شدن و روی هم ریختن شکل زرشک چروکیده و گاها کج ومعوج بوده. در بازار سنتی رایج برای مصارف غذایی خانواده ها بازارپسندی زیادی ندارد.ارزش آن نیز کمتر از نوع پفکی می باشد. هزینه برداشت و انتقال به بازار آن نیز کمتر می باشد.

تشخیص زرشک مرغوب

۲-زرشک پفکی

برای این منظور شاخه های درخت را از درخت با قیچی جدا می کنند و به طور کامل با شاخه به انباری های مخصوص و مدنظر حمل می کنند. در انباری بر حسب مقدار زرشک در طبقه های متعدد به صورت آویزان شاخه ها را به صورت آویزان نگهداری می کنند تا زرشک ضمن اتصال به شاخه و در محیط سایه به مرور خشک شود.به زمان زیادی برای خشک شدن آن نیاز است و هزینه عمل آوری آن بیشتر بوده و در نهایت قیمت آن نسبت به معمولی بیشتر و بازارپسندی آن نزد خانوادهها زیادتر می باشد.

تعیین حاشیه بازار زرشک

حاشیه بازار در مراحل مختلف شاخصی از هزینه های بازار رسانی و سود کسب شده توسط عوامل بازار است. مقاله حاضر حاشیه بازار برای انواع زرشک در بازار داخلی به طور جداگانه برآورد شده است.

قیمت فروش تولید کننده و قیمت مصرف کننده نشان می دهد که چنانچه امکان ردیابی محموله های زرشک ازتولید کننده تا خرده فروشی امکان پذیر باشد حاشیه بازار باید با مجموع حاشیه عوامل بازار یکسان باشد، ولی چون امکان اینکار وجود ندارد و از طرف دیگر نحوه خرید وفروش وکانال بازار رسانی تنها شامل تولید کننده، عمده فروش و خرده فروش نمی باشد، حاشیه کل با مجموع حاشیه عمده فروشی وخرده فروشی برابر نیست.

میزان تفاوت در حاشیه بازار با مجموع حاشیه عمده فروشی و خرده فروشی شاخصی از دخالت عوامل واسطه در بازارداخلی زرشک است. بالا بودن قیمت زرشک پفکی به دلیل نوع فرآوری و هزینه های زیاد نگهداری و انبارداری طولانی مدت آن می باشد.

سهم عوامل بازاررسانی زرشک

سهم تولیدکننده، سهم خرده فروش و عمده فروش برای بازار زرشک پفکی بترتیب ۰۷/۷۳ ،۱۱ و۷۳/۱۱ درصد محاسبه گردید. همچنین محاسبات نشان می دهد، سهم خرده فروش، عمده فروش و تولید کننده زرشک معمولی به ترتیب۱۱/۷۳ ،۰۱/۱۰ و ۲۱/۱۱ درصد می باشد.

افزایش سهم عمده فروش و خرده فروش بیانگر وجود حاشیه غیرمنطقی و ناکارآمد بازار محصول مورد نظر می باشد. بعبارت دیگر باال بودن سهم تولید کننده نسبت به سهم عمده فروش و خرده فروش بیانگر وجود یک حاشیه منطقی و کارآمد در بازار زرشک می باشد.

 

مجموعه سپیدارشرقی شما را به خرید بهترین محصولات خشکبار دعوت می نماید.
کافیست فرم زیر را پر کنید تا با شما تماس بگیریم.

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

سیده مریم عسکری

برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره روی دکمه زیر کلیک کنید.

مشاوره و فروش

0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!